Kombu (Japans, gedroogd bruinwier)

KombuHoe heet het?
Kombu / konbu / dashima / 昆布 (Japans), dasime / 다시마 (Koreaans), haidai / 海帶 (Chinees).

Wat is het?
Kombu is gedroogd zeewier. Specifieker: bruinwier. Nog specifieker: Laminaria, meestal Laminaria japonica. Dit zeewier groeit van nature op rotsachtige bodems van koude, rustige zeeën. Vroeger kwam de meeste kombu uit de zee rond het Japanse eiland Hokkaido, maar dankzij ingenieuze “productietechnieken” is Japan wat dat betreft allang ingehaald door China en Korea. Het wier is meestal zo’n 2 tot 5 meter lang en wordt in de oceaan gekweekt aan touwen die in het water hangen. Op natuurlijke wijze duurt het 20 maanden voordat het wier geoogst kan worden, met een beetje hulp lukt het nu ook in 12 maanden. Het wier wordt in de zon gedroogd.

Hoe te gebruiken?
In Japan en China wordt kombu gegeten als groente. Op zichzelf of verwerkt in allerlei gerechten. Voor gebruik een uurtje weken in water dat net van de kook af is. Het wordt dan glibberig, groen en ongeveer 2 mm dik. Meekoken is wordt afgeraden, het kan dan bitter worden. In het Westen is kombu samen met bonito vlokken bekender als basisingrediënt voor dashi, Japanse bouillon. Gedroogde vellen kombu zijn droog en koel bewaard nog maanden/jaren houdbaar.

Tips, weetjes & recepten

  • Klik hier voor: alle posts over zeewier op een rijtje
  • Mooi overzicht van en informatie over bijvoorbeeld de cultivatie van allerlei eetbare zeewieren of specifieker, alleen over kombu. (bron: FAO, de Voedsel & Agricultuur Organisatie van de VN)
  • Uit dezelfde familie Laminaria kennen wij in Nederland vingerwier (Laminaria digitata). Ook eetbaar, maar ik weet niet of dat gebruikelijk is hier.
  • Wordt nog wel gebruikt om allerlei emulgatoren en bindmiddelen uit te extraheren. Bijvoorbeeld E-nummers 400 t/m 405: alginezuur, natriumalginaat, kaliumalginaat, ammoniumalginaat, calciumalginaat en propyleenglycolalginaat. Vroeger ook gebruikt als kunstmest. Vooral in Ierland zijn/waren ze heel inventief met kelp.
  • Recept: zelf dashi maken (Japanse visbouillon)

Wat is er te koop?


Etiket lezen? Klik hier!
merk: onbekend (importeur = Lucullus bv)
land van herkomst: ?
etiket: Kombu. Okamoto Kiridashi KOMBU. Gedroogd bladwier.
ingrediënten: gedroogd vingerwier (kelp)
prijsindicatie: € 2,60 (3 bladen)

Reacties

Kombu (Japans, gedroogd bruinwier) — 18 reacties

  1. Heb eens gelezen dat de tijd, nodig voor het weken van droge peulvruchten met een stukje Kombu kan worden beperkt. Hoeveel tijd kan dat schelen, denkt u?

  2. Volgens mij zorgt kombu bij het koken van gedroogde peulvruchten voornamelijk dat de verteerbaarheid beter wordt en de gasvorming minder. Ik weet niet of het ook al helpt bij het weken, ik denk alleen of voornamelijk bij het koken. En ik denk niet dat het tijdwinst oplevert.

  3. Kan men kombu nog eten nadat het met bvb met boontjes heeft meegekookt

  4. Behoud kombu aftreksel (heel langzaam opgewarmd en voor het koken de kombu eruit) zijn eigenschappen als we het later weer opwarmen en in gerechten gebruiken? We zijn het vooral gaan gebruiken om jodiumtekort op te heffen.

  5. Ik ben geen expert op het gebied van voedingswaarden, dus ik doe daar liever geen uitspraak over. Al kan ik me niet voorstellen dat jodium vervliegt.

  6. Is het wel verstandig zeewier uit de buurt van fucoshima ( japan) te consumeren, vroeg ik me af, zoniet wat is dan een verstandig alternatief?
    Groet Lou

  7. Ja hoor, niks aan de hand. Voedsel uit Japan wordt bij import sowieso gecontroleerd op radio activiteit. Maar de oceanen zijn groot, dat water bij Japan is allang vermengd/verdund en gewoon hetzelfde als elders.

    En vlak bij Fukushima zal vast geen zeewier meer geoogst worden. Japanners zijn ook niet achterlijk natuurlijk.

  8. We verkopen hier niks, Eric.
    Ik geef alleen informatie. En voor het gemak wat voorbeelden van wat er te koop is zodat mensen weten waar ze ongeveer naar moeten zoeken in de winkel. Of zodat mensen met een dieetbeperking hier alvast het etiket kunnen lezen om te zien of het in hun dieet past.

  9. Hoi Robin, fijn dat je nog steeds reageert op reacties!
    .
    Ik had altijd biologische ‘Royal Kombu’ uit Ierland. Zo af en toe pakte ik er wat van en stopte het rauw in mijn mond. Het werd dan vanzelf zacht door mijn speeksel en gekauw. Dat beviel me zo prima. Deze week bleek dat merk bij de Ekoplaza vervangen te zijn door een (biologische) kombu uit Portugal. Nu gaat het me niet om het land van herkomst, maar om wat ik op de verpakking las; dat het de bedoeling is de kombu in water te koken, en dat water dan ‘voor soep of bouillon te gebruiken’, of om groenten en allerlei andere etenswaren ‘op smaak te brengen’.
    .
    Maar ik wil het rauw blijven eten! Omdat ik dat wel zo gemakkelijk vind, en omdat het volgens mij niet anders kan, dan dat met koken voedingsstoffen verloren gaan. (Deze tweede kombu is overigens sterker van smaak dan die uit Ierland die milder van smaak was. Maar dat maakt me niet uit.)
    .
    Mijn vraag: Kombu eten zonder die te koken kan toch geen kwaad?
    .
    Ik heb nog een vraag.
    .
    Ik las elders: ‘Zeewier zoals kombu bevat extreem veel jodium. Zoveel zelfs, dat bij dagelijkse consumptie de schildklier op tilt kan slaan. Van alle zeewieren is kombu het rijkst aan jodium. Aan te raden is om af te wisselen in zeewieren zoals nori, dulse en wakamé.’
    .
    MAAR, bij jouw schrijft er iemand op 12 augustus 2018 om 11:30: ‘…als het om de jodium gaat zou ik daar zelf geen kombu voor gebruiken’. Omdat je ‘er niet de benodigde 150 ug per dag mee binnenhaalt’, en die persoon raadt dan kelp tabletjes aan.
    .
    Mijn tweede vraag dan, is: Welk van de twee beweringen klopt?!?

    Ben benieuwd wat je antwoorden zijn!

  10. Ik denk dat het op zich inderdaad geen kwaad kan om kombu ongekookt te eten. Maar misschien wil je het toch wel eerst even laten weken of in ieder geval goed afspoelen? Dat zeewier wordt nog gewoon ouderwets in de zon te drogen gelegd. Je kunt je voorstellen dat dat niet superhygiënisch is.

    En dan je vraag over het jodium, dat vind ik moeilijk hoor. Ik ben het met Beline eens, dat als je kombu alleen gebruikt voor de jodium die erin zit, dat je dan beter tabletjes kunt gebruiken, dat is “stabieler”. Maar ik zeg altijd, ik ben geen gezondheidsexpert, mijn mening is ook maar een mening.

    Het ligt er denk ik vooral aan wat je nog meer eet. Wel of niet jozo zout, hoeveel brood, wel of geen vlees? Als je echt wilt weten of je teveel of te weinig jodium binnen krijgt, dan moet je eens van een gemiddelde week opschrijven van je eet en daarvan opzoeken hoeveel jodium erin zit. Dan pas weet je of jouw stuk kombukauwgom eigenlijk teveel voor je is of niet.

  11. Haha: kombukauwgom!
    Maar, erg bedankt voor de goede adviezen.
    Prettige feest(?)dagen gewenst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *